Vanliga frågor (FAQ)

Välkommen till vår FAQ-sida! Här hittar du svar på vanliga frågor om vaping, inklusive hur det fungerar och hur man underhåller enheter. Kontakta gärna vår kundtjänst om du inte hittar svar på din fråga här. Tack för att du besöker vår hemsida!

Betala smidigt med Swish

Med Swish kan du som kund enkelt, smidigt och säkert genomföra köpet via din mobiltelefon. För att betala via Swish behöver du appen Swish och Mobilt Bank-ID. När du valt Swish i kassan så behöver du starta ditt Swish på din telefon och följa instruktionerna som visas i kassan. Kontrollera alltid uppgifterna innan du godkänner.

 

Frakten kostar 49kr men om du köper för mer än 499kr blir det automatisk fri frakt.

Lägg din beställning innan kl 13:00 så skickar vi den samma dag. (Helgfria vardagar)

DHL
När din order är framme får du SMS avisering från DHL.
Där kan du se när och var ditt paket kom fram.

PostNord
Paket som får plats i brevlådan hamnar där (såvida du har ditt namn på den, annars returneras det) eller närmsta postombud ifall det är för stort.
När din order är framme får du avisering i PostNord-appen. Där kan du se när och var din order kommer fram.

En försening kan uppstå hos DHL och PostNord om de har hög belastning, problem på sina terminaler eller om några uppgifter är fel på leveransadressen. Är det fel på leveransadressen eller saknas namn på brevlådan kan det skickas tillbaka till oss. Om du misstänker att det är något fel på uppgifterna, vänligen förbered då svar på följande frågor och kontakta oss:

  1. ​Står ditt namn på brevlådan?
  2. Stämmer leveransadressen exakt?
  3. Är ditt telefonnummer för SMS-avisering korrekt?
  4. Har du mottagit ett spårningsnummer av oss ännu via e-post?
  5. Har försändelsen dykt upp i din PostNord-app?
  6. Har du mottagit ett kvitto på din order?

DHL & PostNord

Normal leveranstid är 1-3 vardagar efter utskick. Kommer försändelsen till din brevlåda får du inget SMS, men om det kommer till ombud så får du detta.

OBS! Efter den 1:a Februari 2019 inför PostNord avisering till PostNord-appen även för Varubrev som lämnas i brevlåda.

Min försändelse är väldigt sen, vad händer nu?

Är en försändelse över 5 vardagar försenad efter utskick kontakta gärna oss. Är det dock fel adressuppgifter som angetts, debiterar vi för frakten av ett nyutskick.

Mitt namn står ej på brevlådan, hur löser jag det?

Detta löser du genom att sätta ditt namn på brevlådan.

Ordrar som läggs på helger

Om du beställer hos oss på helger, skickas din försändelse tidigast nästa vardag. Leveranstiden börjar räknas från och med att DHL och PostNord har hämtat försändelsen.

PostNord App

Ett tips! PostNord’s app är en otroligt smidig app som automatiskt registrerar försändelser kopplade till ditt telefonnummer eller din e-postadress direkt i telefonen. Då får du information om vart din försändelse har tagit vägen och när du kan hämta ut det. Då PostNord ibland kan ha problem med SMS-aviseringar så rekommenderas denna app.

Du kan hitta mer information om appen via följande länk:
http://www.postnord.se/app-postnord

Spårningslänk skickas via mail från våra system till den e-postadress du angivit. Har du skrivit fel e-postadress, kontakta oss så skickar vi spårningslänken. Vi kan ej justera SMS-numret efter utskick.

För att spåra din beställning är det allra smidigast att ladda ner PostNords app. Det är en otroligt smidig app som automatiskt registrerar försändelser kopplade till ditt telefonnummer eller din e-postadress direkt i telefonen. Då får du information om vart din försändelse har tagit vägen och när du kan hämta ut det. Då PostNord ibland kan ha problem med SMS-aviseringar så rekommenderas denna app.

Du kan hitta mer information om appen via följande länk:
http://www.postnord.se/app-postnord

Normalt sett ligger en försändelse kvar i 14 dagar innan det returneras till avsändaren. Om PostNord returnerar försändelsen blir vi som företag debiterade en avgift, som vi därefter debiterar dig som kund. Avgiften ligger i dagsläget på 250 kr och täcker den kostnad som PostNord fakturerar oss.

Planera i god tid för dina beställningar, så att du inte åker på semester i 14 dagar. Med PostNords app kan du dessutom numera göra så att någon annan kan hämta ut din försändelse.

Om du av någon anledning inte har tillgång till din legitimation, körkort eller nationellt ID – så kan du med hjälp av Postnords app legitimera dig med hjälp av Mobilt Bank ID: https://www.postnord.se/online-verktyg/verktyg/postnord-app

Om du har beställd via DHL så behöver du kontakta oss.

Om du inte ser din order/beställning på ditt användarkonto så beror detta högst troligtvis på att du inte varit inloggad vid ordertillfället. Kontakta oss via vårt kontaktformulär, så hjälper vi dig att koppla din order till din profil.

Lägg din beställning innan kl 13:00 så skickar vi den samma dag. (Helgfria vardagar)

Om din beställning ej har packats kan vi oftast göra justeringar i din order. Vid ändringar är det viktigt att notera att det kan bidra till att försändelsen skickas nästkommande vardag – beroende på hur stora ändringar och hur sent ändringen sker. Det finns alltid en risk att vi inte hinner utföra ändringarna, men vi brukar vara snabba.

Är din order redan packad kan du inte göra några ändringar.

Då vi mer eller mindre alltid håller koll på vår mail för att hantera akuta ärenden, så rekommenderar vi att du mailar oss direkt via vårt kontaktformulär eller ringa oss till 0455-35 04 20 om vill byta ut, lägga till eller ta bort några varor i ditt paket.

Nej, vi har strikt 18-årsgräns oavsett vara på varje köp hos oss – På webben sker legitimering först via kontroll av personnummer i kassan, bekräftelse med Mobilt BankID och därefter krav på legitimation vid uthämtning av varor som regleras av lag.

Vi är måna om att minderåriga inte ska få tillgång till de produkter vi säljer. Elektroniska cigaretter är endast tillåtet att sälja till vuxna (18+) enligt lag och det står vi fast vid utan undantag.

Innan du returnerar något till oss behöver du kontakta oss!

Du har ångerrätt i 14 dagar från och med att du har mottagit varorna och ångerrätten gäller för oanvända varor i originalskick, med sina originalförpackningar.

Vid ånger ansvarar och står du som kund för returfrakten. Vi ber dig därför att packa noggrant och skicka varan/varorna med valfri fraktmetod så att det kommer fram tryggt till oss. Bifoga en lapp i paketet/brevet med ditt fullständiga namn samt vilket ordernummer det gäller. Det gör processen enklare och snabbare.

Om du har öppnat någon förpackning

Du som kund har all rätt till att undersöka varan vid distanshandel och inspektera innehållet, men förpackningen bör inte ha några synliga slitage, för att vi som butik ska kunna sälja den vidare vid retur. Har förpackningen slitage förbehåller vi oss rätten att göra avdrag för detta.

Viktigt att veta är att om plomberingar på coils (individuella förseglingarna) eller e-juicer bryts så gäller inte ångerrätten för dessa.

Vad som händer när returen nått oss

Så snart vi har mottagit returen samt kontrollerat att allt är oanvänt så utför vi en återbetalning. Om du hellre vill byta till en annan vara så kommer vi tillsammans fram med en lösning. Kostar den nya varan mer så står du som kund för mellanskillnaden. Är den nya varan billigare så återbetalar vi mellanskillnaden.

Om du har använt varan eller slitage har uppstått

Om du har använt varan som du har ångrat eller om det finns repor, skador, slitage, märken eller liknande på varan så gäller inte ångerrätten. Ångrade varor som vi får tillbaka i slitet skick returnerar vi till dig. Du står då för frakten tillbaka som är en kostnad på 49 kr vid betalning via Swish, eller 68 kr om du väljer faktura. Betalas inte frakten skickas automatiskt en faktura.

Låt inte försändelsen ligga kvar på postombudet

Allra kostnadseffektivast är att hämta ut ditt paket först. För outhämtade försändelser behöver vi enligt våra köpvillkor debitera en avgift som motsvarar de kostnader PostNord fakturerar oss för vid retur, f.n. 250:-. Denna kostnad täcker alltså upp den fakturan vi får från PostNord när en försändelse ej hämtas ut. Om du låter försändelsen ligga kvar och så att den går i retur, så behöver vi alltså debitera dig för denna kostnaden. Vi tar inte ut några extra avgifter utöver det som PostNord debiterar för returen.

Vid återbetalning så är processen olika för varje betalsätt. Se nedanför vad som gäller för den betalmetod du använt.

Återbetalningar vid onlineköp

Swish: Återbetalning till det bankkonto som är kopplat till din Swish. Pengarna kommer fram direkt efter återbetalningen.

Paypal: Återbetalning till det bankkonto som är kopplat till din Paypal. Pengarna kommer fram inom 7 dagar efter återbetalningen.

Om din produkt är helt oanvänd och är kvar i sin originalförpackning med alla delar som medföljde – så kan vi hjälpa dig att byta din vara mot en annan. Vid byte står du som kund för fraktkostnaderna vid retur och nyutskick. Kontakta oss så hjälper vi dig.

Om din produkt inte fungerar som den ska och du vill reklamera den, är det första steget att kontakta oss. När du fyllt i det så får vi ett mail med den information som du angett. Då tar vi reda på om det finns en smidig och enkel lösning på problemet. Du kan också ringa oss på 0455-35 04 20 så hjälper vi dig!

I de flesta fall efterfrågar vi videounderlag där man tydligt ser problemet och streckkoden i samma video – vilket snabbar upp reklamationsärenden enormt. Förbered detta och använd länken som vi skickar i svar på ditt reklamationsärende.

Om retur sker vid reklamation står vi som företag för fraktkostnader.

Om vi av någon anledning har råkat skicka fel produkt till dig, är det viktigt att du kontaktar oss direkt så att vi kan åtgärda problemet. Det är allra smidigast att förbereda bildunderlag och kontakta oss. Vi står givetvis för de extra fraktkostnader som tillkommer i de tillfällen som vi skickat fel vara.

För att se vilka garantitider som gäller för de olika produkterna vi erbjuder, hänvisar vi till våra köp och leveransvillkor.

Poddsytem:

  • 1. Blanda dina nikotinshot (små flaskor) in i shortfiill flaskan (den stora flaskan med smak) och skaka i en minut.
  • 2. Fyll på din pod med färdig blandat e-juice och vänta minst 5-10 minuter för att podden ska hinna ta in vätskan annars riskerar du bränna den redan från början.
  • 3. Börja använda den genom att inhalera, inga knappar behöver tryckas. (I visa modell måste man trycka 5 gånger på huvudknappen för att starta batteriet och sen hålla in knappen samtidigt som du puffar.)

 

Kit:

  • 1. Blanda dina nikotinshot in i e-juice flaskan.
  • 2. Fyll på din tank med färdig blandat e-juice och vänta minst 5-10 minuter för att coilen ska hinna ta in vätskan annars riskerar du bränna den redan från början.
  • 3. Starta din batteri genom att trycka 5 gånger på knappen och håller in knappen samtidigt som du puffar.
  • Podsystem: oftast behöver du inte starta din podsystem för att börja använda den, men det finns några modeller där man måste trycka 5 gånger på huvudknappen för att starta starta batteriet och sen håller du i knappen när du puffar.

 

  • Mod/Kit: Tryck 5 gånger snabbt på huvudknappen för att starta din batteri och sen håller du i knappen samtidigt som du puffar.

När du köper e-juice/shortfills från oss kan du välja bland olika nikotinstyrkor, pågrund av TPD lagen får vi inte skicka till dig e-juice som innehåller nikotin, därför skickar vi nikotinshots, du behöver bara öppna din e-juice flaska och tillsätta nikotinshots.

– 30ML: (1st nikotinshot 1st basvätska motsvarar med 6mg)
                      (2st nikotinshots motsvarar med 12mg)

– 60ML: (1st nikotinshot motsvarar med 3mg)
              (2st nikotinshots motsvarar med 6mg)

-120ML: (2st nikotinshots motsvarar med 3mg)
               (4st nikotinshots motsvarar med 6mg)